Dobry optyk umie powiedzieć „nie" – czyli kilka słów o wizycie u profesjonalisty


Dobry optyk umie powiedzieć „nie" – czyli kilka słów o wizycie u profesjonalisty
2017-03-06
Typowe techniki sprzedażowe, zachwalanie każdego słowa klienta, próba realizacji wszystkich pomysłów zainteresowanego, podsumowana zdaniem „będzie pan zadowolony” – to „niestety” nie są cechy dobrego optyka.

Typowe techniki sprzedażowe, zachwalanie każdego słowa klienta, próba realizacji wszystkich pomysłów zainteresowanego, podsumowana zdaniem „będzie pan zadowolony” – to „niestety” nie są cechy dobrego optyka. Mimo, iż osoba poszukująca okularów bezpośrednio po takiej wizycie będzie w pełni usatysfakcjonowana, to później może to oznaczać dla niej problemy – z tak wybranymi okularami. Profesjonalnego, godnego polecenia optyka możemy poznać m.in. po tym, że wie, kiedy powiedzieć „nie” klientowi, jeśli jego pomysły mogą być niekorzystne dla komfortu widzenia.

Przeczytaj również:

Jak zacząć?

Etap wyboru optyka to podstawa do zweryfikowania jego kompetencji Zatem pierwszym krokiem w celu znalezienia profesjonalisty powinno być sprawdzenie kwalifikacji naszego potencjalnego specjalisty. Warto to zrobić telefonicznie lub mailowo. Często w salonie optycznym kierujemy się „regułą autorytetu", czyli osobę w salonie optycznym (w odpowiednim otoczeniu i z odpowiednim wizerunkiem) obdarzamy dużym zaufaniem w kontekście zdrowia, nawet jeśli nie mamy ku temu dodatkowych argumentów - niczym aktora przebranego za lekarza w reklamie produktów farmaceutycznych. Niestety rzeczywistość jest dużo bardziej brutalna i brak regulacji prawnych zawodu optyka pozwala prowadzić salony osobom bez odpowiednich kwalifikacji. Ponadto, niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że obecnie kompetentny optyk zdobywa swoje kwalifikacje nie tylko tradycyjną drogą rzemieślniczą (w zakresie podstawowej wiedzy z optyki czy też materiałoznawstwa), ale także w szkołach policealnych oraz na wyższych uczelniach na poziomie licencjatów. Program ich kształcenia obejmuje również wiedzę medyczną, podstawy fizjologii i anatomii układu wzrokowego. Poszerza to znacznie zakres ich wiedzy i kompetencji oraz umożliwia wnikliwą analizę przyczyn niedostatków dobrego widzenia oraz pozwala na precyzyjne dopasowanie i dobór rodzaju soczewek i ich montażu, a także odpowiedniej dla nich oprawy.

Kiedy cieszyć się z odmowy optyka?

Wysokie kwalifikacje optyka powinny przejawiać się przede wszystkim w indywidualnym podejściu do każdej osoby odwiedzającej salon. Dobrze przygotowany, czyli wykształcony i doświadczony optyk potrafi zadać właściwe pytania pacjentowi i w razie potrzeby współpracując z innymi specjalistami (np. okulistą), doradzić jakie należy podjąć kroki, aby rozwiązać dany problem. Dla profesjonalnego optyka ważna jest wiedza o stylu życiu przyszłego „okularnika". Jest ona istotna nawet wtedy, kiedy optyk wykonuje okulary na podstawie recepty, z którą przychodzi klient. Obowiązkiem optyka jest zatem przeprowadzenie wywiadu z klientem, który pozwoli na pogłębienie informacji o jego codziennych zwyczajach, zainteresowaniach oraz rodzaju wykonywanej pracy. Wszystkie te informacje są bardzo ważne dla wyboru odpowiednich opraw, rodzaju soczewek i sposobu ich montażu. Aby uzyskać pełen obraz, specjalista powinien zapytać także o ewentualne genetyczne wady wzroku, występujące w rodzinie pacjenta.

Na rynku dostępnych jest bardzo wiele salonów optycznych i w tych mniej profesjonalnych klienta traktuje się tak, by jak najszybciej sprzedać mu okulary, często koncentrując się wyłącznie na modzie i aspektach estetycznych - mówi Marek Jakubowicz, optyk i optometrysta, wiceprezes Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. - To oczywiście bardzo ważny element, wszak oprawki będą stanowiły stały element naszego wizerunku. Jednakże czasami preferowane przez klienta rozwiązania nie idą w parze z poprawnością korekcji lub nie są dostępne „od ręki" w salonie optycznym - wtedy profesjonalista powinien poinformować o tym, co według niego jest najkorzystniejszym rozwiązaniem. Należy pamiętać, iż dobre okulary cechują się nie tylko zgodnymi z receptą soczewkami i modnymi oprawkami, ale także tak indywidualnymi aspektami, jak usytuowanie mostka (tzw. „wysokość mostka") na nosie osoby je noszącej czy też uwzględnienie innych odrębnych szczegółów anatomicznych głowy i twarzy. Uwzględnienie tych detali ma istotny wpływ na dobrą jakość widzenia - dodaje.

Bez zaufania ta profesja nie istnieje. Optyk to nie jest zwykły sprzedawca. Optyk to osoba, która powinna wykazać się umiejętnością rozmowy o potrzebach wzrokowych osoby, która do niego przychodzi - stwierdza Paweł Szczerbiński, optyk i optometrysta, ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. - Powinniśmy również zdawać sobie sprawę z faktu, że jeżeli kupujemy okulary u sprzedawców, którzy nie są optykami, a ich produkty znajdujemy m. in. na straganach lub w marketach, ryzykujemy zdrowiem naszych oczu - dodaje.

Podsumowując, profesjonalnego optyka możemy poznać po jego wykształceniu i umiejętności prowadzenia rzeczowej i wnikliwej rozmowy z klientem. Taki specjalista posiada odpowiednią wiedzę na temat korekcji wad wzroku, pełną orientację w optycznej ofercie rynkowej, powinien znać i rozumieć charakterystykę i przeznaczenie różnorodnych soczewek okularowych. Powinien też umieć zidentyfikować różnorodne właściwości opraw okularowych pod względem ich zastosowania w poszczególnych okolicznościach. Oczywiście powinien posiadać także umiejętności warsztatowe w zakresie montażu i naprawy okularów.

Więcej informacji na temat wad wzroku, sposobów ich korekcji oraz specjalistycznych badań można znaleźć w filmach edukacyjnych Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej, zrealizowanych pod merytorycznym patronatem Wydziału Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, z udziałem optyków, optometrystów i okulistów. Materiały dostępne są pod adresem: http://www.krio.org.pl/filmy-edukacyjne

 



Nadesłał:

38PR

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl