Blisko 4 300 kobiet przebadanych dzięki akcji „Muszkieterowie dla Polek” od początku roku
Październik jest miesiącem profilaktyki raka piersi, a co za tym idzie działań mających na celu podnoszenie świadomości na jego temat. Polegają one w dużej mierze na wskazywaniu zagrożeń wynikających z braku systematycznych badań.
W Polsce ponownie bowiem obserwuje się rosnącą śmiertelność z powodu raka piersi – wynika z raportu „Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania” opracowanego przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny[1]. Grupa Muszkieterów od 12 lat aktywnie działa w obszarze promocji profilaktyki raka piersi poprzez organizację kampanii „Muszkieterowie dla Polek”. Badania przeprowadzają specjaliści w mammobusach zaparkowanych przed wybranymi sklepami sieci Intermarché i Bricomarché. Od początku roku przebadanych zostało aż 4 280 kobiet. Natomiast w ciągu ostatnich sześciu miesięcy diagnozie poddało się 2 405 Pań, u 240 z nich wykryto zmianę łagodną, a 40 skierowano na dalsze badania.
|
W ostatnich dwóch kwartałach mammobusy odwiedziły 39 polskich miast, w czterech województwach: lubuskim, zachodniopomorskim, wielkopolskim oraz dolnośląskim. Badania mammograficzne realizowane przed supermarketami sieci Intermarché i Bricomarché są w pełni refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Dotyczy to kobiet w przedziale wiekowym od 50 do 69 lat, które znajdują się w grupie największego ryzyka.
– Staramy się aktywnie angażować w promowanie działań prozdrowotnych wśród Polek, dlatego od 12 lat prowadzimy kampanię „Muszkieterowie dla Polek”. Jej celem jest zwiększanie świadomości kobiet na temat profilaktycznych badań mammograficznych – mówi Eliza Orepiuk-Szymura, Dyrektor Komunikacji i Informacji Grupy Muszkieterów w Polsce i dodaje – To jedna z najdłużej prowadzonych przez nas akcji społecznych. Każdego roku docieramy do kilku tysięcy kobiet z różnych stron Polski. Jest to dla nas potwierdzenie ogromnej wartości tej kampanii.
Akcja „Muszkieterowie dla Polek” jest kontynuowana w czwartym kwartale tego roku. Kampania jest niezmiennie realizowana we współpracy z Niepublicznym Specjalistycznym Zakładem Opieki Zdrowotnej „Diagnostyk”.
[1] „Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania - synteza”, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny https://www.pzh.gov.pl/najnowszy-raport-nizp-pzh-sytuacja-zdrowotna-ludnosci-polski-i-jej-uwarunkowania/ (dostęp: 25.10.2019 r.).