Lekarz czy farmaceuta – jaki jest pierwszy wybór pacjenta?


2018-05-10
Gdy dopada nas choroba, w pierwszej kolejności sami próbujemy uporać się z problemem.

Często rezygnujemy z wizyty u lekarza, a informacji na temat możliwego leczenia szukamy w internecie. Następnie zmierzamy wprost do apteki, gdzie czekają na nas farmaceuci, którzy nie tylko sprzedają leki, ale mogą też udzielić profesjonalnej porady, która przyczyni się do poprawy stanu naszego zdrowia.

Przeczytaj również:

Konieczność długiego oczekiwania na wizytę w przychodni oraz krótki średni czas konsultacji lekarskiej sprawiają, że pacjenci bardzo często podejmują walkę z chorobą na własną rękę. Kierując się wiedzą zdobytą w internecie czy radami udzielonymi przez znajomych, zmierzają wprost do apteki, z zamiarem wykupienia listy medykamentów, które postawią ich na nogi. Farmaceuci coraz częściej stają się zatem pierwszymi osobami, z którymi kontaktuje się pacjent. Jednak tylko niewielki procent chorych naprawdę zdaje sobie sprawę z ich kompetencji.

Rolą lekarza jest diagnostyka i rozpoznanie problemu medycznego, a także wybór schematu leczenia. Farmaceuta z kolei powinien doradzać w zakresie ogólnej wiedzy o leku, a także informować pacjenta o zamiennikach przepisanych leków. Choć apteka traktowana jest jako ośrodek służby zdrowia, gdzie pacjenci mogą uzyskać szereg porad, należy pamiętać, że nie może to stanowić zastępstwa dla wizyty u lekarza. Farmaceuci są specjalistami w swojej dziedzinie i posiadają kompletną wiedzę w zakresie prowadzenia farmakoterapii. Często doradzają w leczeniu dolegliwości, jednak w przypadku wątpliwości dotyczących stanu pacjenta, powinni bezzwłocznie odesłać go do lekarza. Zdecydowanie dużym plusem wizyty w aptece jest fakt, iż pacjent czuje się „zaopiekowany” – farmaceuci poświęcają dostatecznie dużo czasu, by rozwiązać wszelkie ewentualne niejasności związane z medykamentami, analizują recepty i doradzają najlepsze rozwiązania w zakresie leczenia farmakologicznego czy wydawania dostępnych zamienników. Niestety, mimo posiadanej wiedzy i umiejętności, bardzo często są niedoceniani i traktowani jak sprzedawcy, którzy jedynie realizują recepty przepisywane przez lekarzy. Brak świadomości społecznej na temat kompetencji farmaceutów przekłada się na brak poszanowania dla ich profesji.

Obecnie, komunikacja na linii lekarz-farmaceuta nie funkcjonuje poprawnie, przez co specjaliści ci działają najczęściej niezależnie. Jednak jak wynika z badań, aż 91% studentów kierunku lekarskiego i 90% studentów farmacji uważa, że współpraca pomiędzy przedstawicielami obu zawodów jest potrzebna.[1] Zdaniem przyszłych lekarzy (70,4%), jak i farmaceutów (75,2%), dzięki niej pacjenci mają szansę na otrzymanie kompleksowego leczenia, co zwiększa ich szanse na dojście do zdrowia.2 Skoordynowanie ich działań mogłoby również przyczynić się do m.in. minimalizowania pomyłek, jakie występują przy realizowaniu często nieczytelnie wypisanych recept. Ponadto obecność farmaceutów na oddziałach szpitalnych, a nie tylko w aptece, mogłaby polepszyć funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej,  a także przyczynić się do zmniejszenia wydatków w budżecie, zwiększenia skuteczności leczenia farmakologicznego i bezpieczeństwa pacjenta. Jednak tylko 44,8% studentów farmacji i zaledwie 38,4% studentów kierunku lekarskiego przyznaje, że wiedza farmaceutów jest najbardziej przydatna w szpitalnej aptece, podczas gdy aż ponad 80% studentów obu kierunków uważa, że farmaceuci są najbardziej pożądani w aptece.3 Faktem jest również, że odpowiednio ukształtowana współpraca pomiędzy przedstawicielami tych profesji, jak  i pacjentem umożliwiłaby ograniczenie niepotrzebnych wizyt u lekarza pierwszego kontaktu.

Niezależnie od tego czy pacjent przychodzi do apteki, żeby zrealizować receptę już wypisaną przez lekarza, czy tylko po to, aby wizyty w przychodni uniknąć – rola farmaceuty jest znacząca. Dlatego też powinien mieć on dostęp do informacji na temat historii chorób pacjenta oraz przyjmowanych przez niego specyfików. Rozwiązaniem ułatwiającym przepływ informacji o lekach, receptach i działaniach lekarzy jest system e-recept. Ustawa umożliwiająca wdrożenie e-recepty została podpisana 28 marca 2018 r. przez Prezydenta Andrzeja Dudę, a nowe przepisy mają wejść w życie w ciągu 7 dni od daty ogłoszenia. Dla sprawnego funkcjonowania służby zdrowia konieczne jest również budowanie profesjonalnej współpracy między lekarzami i farmaceutami. W odpowiedzi na ten problem, firma Gedeon Richter organizuje IV edycję projektu „Recepta na sukces. O współpracy lekarza i farmaceuty”. Tegoroczna odsłona programu ma na celu pomóc studentom w nawiązaniu dialogu i zburzeniu dotychczasowych stereotypów na temat obu profesji. Więcej informacji o projekcie można znaleźć na oficjalnym profilu „RECEPTY na sukces w farmacji” na Facebooku.

O Gedeon Richter Polska Sp. z o.o.

Gedeon Richter to jedna z największych firm sektora farmaceutycznego w Europie. Zajmuje się produkcją, badaniami i rozwojem leków. Gedeon Richter, jako inicjator programu „Recepta na sukces w farmacji”, ma na uwadze rozwój młodych osób, wkraczających na ścieżkę zawodową w obszarze farmacji. 



[1], 2, 3,  Raport Współpraca lekarza z farmaceutą, stworzony na zlecenie programu „Recepta na sukces. O współpracy lekarza i farmaceuty”, którego inicjatorem jest firma Gedeon Richter Polska, Raport 2018. 



Nadesłał:

RedNacz

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl